V 19. ročníku prestížnej prehliadky slovenského dizajnu, ktorú vyhlasujú
Ministerstvo kultúry SR a Slovenské centrum dizajnu (SCD), odovzdali
počas galavečera (18. 10.) v bratislavskom divadle Nová scéna desať
hlavných cien, štyri ceny pre osobnosti dizajnu a dve špeciálne uznania.
Do NCD 2022 – Komunikačný dizajn sa prihlásilo 380 projektov v 11
kategóriách - Kampaň, Identita, Knihy a publikácie, Digitál, Animácia a
video, Priestor, Písmo, Obal a objekt, Plagát a vizuál, Študentský
dizajn, Nové horizonty. Tie hodnotila počas leta medzinárodná porota,
ktorá vybrala 146 diel na výstavu a z nich 43 nominácií.
Ocenenie získala napríklad publikácia Štúdia štúdií, ktorá čitateľovi
ponúka možnosť nazrieť do hláv grafických dizajnérov a pochopiť ich
zmýšľanie, ako uvažujú počas tvorivého procesu a kým sú. Kniha má pomôcť
študentom nasmerovať ich budúcu prax v grafickom dizajne, obsahuje
rozhovory so solitérnymi dizajnérmi, grafickými štúdiami a reklamnými
agentúrami na Slovensku. Cenu získala aj interaktívna online aplikácia
na výučbu prvej pomoci či cyklus animovaných vzdelávacích videí
Slovenskej národnej galérie (SNG), ktoré približujú zdigitalizované
výtvarné diela zo zbierok slovenských galérií a otvárajú nové možnosti
ich využitia v oblasti vzdelávania umením v škole i doma.
Ceny pre osobnosti dizajnu získali Michal Tornyai (Etablovaný dizajnér) a
Matúš Hnát (Nový zjav). Cenu za dlhodobý kultúrny prínos v oblasti
dizajnu udelili ilustrátorovi, maliarovi, grafikovi, sochárovi,
kresliarovi, kaligrafovi a tvorcovi značiek Miroslavovi Cipárovi. Cenu
za dlhodobý hospodársky prínos v oblasti dizajnu získalo občianske
združenie Čierne diery.
Ocenenie NCD22 navrhol grafický dizajnér Martin Bajaník, vychádzal z
celkového tohtoročného vizuálu ceny. Pri výrobe ocenenia sa využila 3D
tlač.